Als je denkt dat jouw kind dyslexie of dyscalculie heeft, kun je dat met school bespreken. Alle scholen werken volgens de meest recente landelijke richtlijnen en protocollen. Het gaat hier ten eerste om het traject dat voorafgaat aan de aanmelding voor een onderzoek naar dyslexie of dyscalculie. Ten tweede gaat het om de aanpassingen die gedaan kunnen worden in het onderwijs nadat er een diagnose dyslexie of dyscalculie is gesteld. Op elke school kun je aan bijvoorbeeld de intern begeleider of de dyslexie/dyscalculie coördinator vragen hoe dit er in de praktijk uitziet.
Wat is extra hulp/ondersteuning?
Wat is extra hulp/ondersteuning?
Misschien heeft je kind meer hulp nodig dan de basisondersteuningHulp die een school moet kunnen geven bij problemen die regelmatig voorkomen bijvoorbeeld hulp bij lees- en rekenproblemen. lees meer.... Dan kan je kind extra ondersteuningAls een leerling meer hulp nodig heeft dan de basisondersteuning die de school biedt, kan hij/zij extra ondersteuning krijgen. lees meer... krijgen. In het ondersteuningsplanEen document waarin de afspraken staan die in jouw regio zijn gemaakt over extra ondersteuning. lees meer... van het samenwerkingsverbandScholen voor regulier en speciaal (basis) onderwijs die in een bepaald gebied samenwerken om te zorgen voor passend onderwijs in dat gebied. lees meer... (SWVSWV staat voor samenwerkingsverband. In de regio Midden-Holland zijn er twee samenwerkingsverbanden. SWV PO Midden-Holland / SWV VO Midden-Holland en Rijnstreek lees meer...) staan de afspraken over basisondersteuning en extra ondersteuning in jouw regio. Elk samenwerkingsverband regelt dat anders. Uitleg hierover lees je onder de vragen ‘Wat is een samenwerkingsverband?’, ‘Wat is een ondersteuningsplan?’, ‘Wat is basisondersteuning’ en ‘Wat is extra ondersteuning?’