Ondersteuningscoördinator

De ondersteuningscoördinator is in het voortgezet onderwijs verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De ondersteuningscoördinator helpt documenten en voert gesprekken met ouders en leerlingen als er extra ondersteuning nodig is.

In vragen primair onderwijs:

In vragen voortgezet onderwijs:

Wat is een ontwikkelings­perspectief (OPP)?
Als jouw kind meer nodig heeft dan de basisondersteuning, maakt de school een plan. In dat plan staat hoe de school jouw kind gaat helpen om zich fijn te voelen en zo goed mogelijk te kunnen leren. Dat doet de...
Bekijk vraag
Hoe vind ik een school die bij mijn kind past?
Je kunt naar open dagen gaan. Dit kan al als je kind in groep 7 zit. Ook het samenwerkingsverband kan informatie geven. De basisschool van je kind denkt ook mee over welke school bij je kind past. Om uit te...
Bekijk vraag
Hoe praat ik met school over extra hulp/ondersteuning?
Als de school denkt dat jouw kind extra ondersteuning nodig heeft, zijn er gesprekken met jou als ouder. En met je kind. Die gesprekken zijn met mensen van de school zoals de mentor of zorg- of ondersteuningscoördinator en misschien anderen....
Bekijk vraag
Wie houdt zich op school bezig met extra hulp en passend onderwijs?
Eigenlijk iedereen. Vooral de docenten (leraren) zijn belangrijk. Niet alleen omdat de docenten zelf hulp geven aan leerlingen, maar ook omdat de docent het snelst ziet of een kind hulp nodig heeft. Als het nodig is schakelt de docent de...
Bekijk vraag
Wat als het niet lukt om de hulp voor mijn kind te organiseren?
Soms lukt het de school niet om de extra hulp die jouw kind nodig heeft te geven. Soms noemt de school zichzelf dan handelingsverlegen. Lees hierover meer bij de vraag ‘Wat is handelingsverlegen?’ Vaak komen er dan gesprekken over hoe...
Bekijk vraag
Hoe praat ik met school over zorgen over mijn kind?
Als je je zorgen maakt en denkt dat je kind extra hulp nodig heeft, praat dan met de mentor van je kind, en/of met de zorg- of ondersteuningscoördinator. Je kunt hiervoor een afspraak maken. Bij het maken van een afspraak...
Bekijk vraag
Wat is een warme overdracht?
Soms vraagt de school om meer informatie over jouw kind dan in het onderwijskundig rapport staat aan de basisschool van je kind, of aan de school waar jouw kind misschien al op zit. Lees meer over het onderwijskundig rapport bij...
Bekijk vraag
Wat als ik er samen met school echt niet uitkom?
Bespreek zo rustig mogelijk jouw punten. Probeer ook te luisteren naar de punten van de docent of mentor. Kinderen en jongeren hebben ook het recht om mee te praten en hun mening te geven. Probeer samen te kijken hoe je...
Bekijk vraag
Hoe weet ik hoe de school mij kan helpen?
In de schoolgids en in het schoolondersteuningsprofiel van de school staat welke hulp de school jou kan geven. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat welke hulp elke school in jouw regio jou kan geven. Wil je dat iemand jou uitlegt welke...
Bekijk vraag
Wat is een ontwikkelingsperspectief?
Als je extra hulp nodig hebt, maakt de zorg- of ondersteuningscoördinator een plan waarin staat hoe school jou gaat helpen. Dat heet een ontwikkelingsperspectief (OPP). In dit plan staan een paar dingen: waar je tegenaan loopt, wat je heel goed...
Bekijk vraag
Wat als het niet lukt om passend onderwijs voor mij te organiseren?
Soms lukt het jouw school niet om het onderwijs te regelen dat bij jou past. Zelfs als er een ontwikkelingsperspectief is gemaakt en als je extra ondersteuning hebt gekregen, wil dat niet altijd zeggen dat die extra ondersteuning ook goed...
Bekijk vraag
Krijg ik ook extra hulp bij het examen?
Als je denkt dat je extra hulp nodig hebt bij het eindexamen, praat hier dan over met je mentor of de zorg- of ondersteuningscoördinator. In sommige gevallen mag je hulpmiddelen gebruiken of extra tijd krijgen om je examen te maken....
Bekijk vraag
Deel deze vraag
×

Stel je vraag

Klik op contact hieronder om een vraag via Whatsapp te stellen. We beantwoorden je vragen van maandag t/m donderdag van 09.00 tot 17.00 uur

× Stel je vraag